Rodzaje prostowników

Firma SEMI produkuje ok. 80 typów prostowników. Poszczególne prostowniki należą do jednego z następujących typów: MTM, MDM, MBM, MLM-2 do 10, MSM-2, MSM-3, STM-12, STM-24, MSW i MSI lub grupy prostowników specjalistycznych. Każda grupa przeznaczona jest do ładowania różnych akumulatorów (od kilku do kilkuset amperogodzin), różnych zastosowań i różnych użytkowników. Wszystkie prostowniki wykorzystują ten sam sterownik mikroprocesorowy i ten sam algorytm ładowania, będący autorskim projektem naszej firmy. Obecna wersja oprogramowania nosi kolejny numer 7.0 i jest wynikiem doświadczeń z użytkowania wszystkich poprzednich wersji. Obecnie stosujemy głównie mikroprocesor 8-bitowy z 10-bitowym przetwornikiem ADC i pamięcią 8 kilobajtów. W prostownikach MSW i MSI stosujemy mikroprocesor 32-bitowy z pamięcią 128 kilobajtów z przetwornikiem ADC również 10-bitowym, ale z identycznym algorytmem ładowania. Opis działania znajduje się w zakładce „Opis mikroprocesora”.

Poniżej opiszemy pokrótce zastosowanie poszczególnych grup prostowników:

  1. MTM – standardowy, podstawowy prostownik dla tzw. przypadkowego użytkownika, który nie potrzebuje prostownika zbyt często, a jednocześnie ma on mu służyć długie lata i być dostosowany do różnych wielkości akumulatorów (bo samochody są wyposażone w akumulatory o różnych pojemnościach). Prostowniki te, umieszczone w bardzo trwałej, metalowej obudowie dają gwarancję, że służyć będą przez długie lata. Specjalne oprogramowanie zawarte w mikroprocesorze zapewnia, że użytkownik nie jest w stanie zepsuć układów elektronicznych w pojeździe przez nieprawidłowe podłączenie prostownika do akumulatora. Wyposażone są w przełącznik Ca/Gel, który zapewnia możliwość bezpiecznego ładowania akumulatorów, które wymagają niższego napięcia ładowania: akumulatory żelowe i AGM, całkowicie bezobsługowe, oraz ładowanie akumulatora bez odłączania go od instalacji w samochodzie. Poszczególne prostowniki z serii MTM (MTM-8, MTM 12-10, MTM 12-15, MTM 12-20) to prostowniki z transformatorami o różnej mocy. Im większa, tym szybciej naładują akumulatory o większych pojemnościach. Pozostałe funkcje są identyczne. Na zamówienie wykonujemy też prostowniki te w wersji 24 woltowej do ładowania dwóch akumulatorów 12 V połączonych szeregowo. Opis takiego układu zawarto w zakładce „Prostowniki dla napięcia 24 V”. Ładowanie tym prostownikiem nie wymaga odłączania akumulatora od instalacji samochodowej. Dlatego jest tak lubiany. Praktycznie wygląda to tak, że podłączamy krokodylki do klem, wtyczkę sieciową do gniazdka napięcia 230 V. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie i kończy informacją o zakończeniu ładowania (świeci się zielona dioda LED – „Koniec”). Jeżeli nie odłączymy prostownika po zakończeniu ładowania przechodzi on w tryb pracy konserwującej akumulator, a potem w tryb czuwania, który utrzymuje baterię w stanie pełnej gotowości. I za to rozwiązanie chwalą go wszyscy użytkownicy, a w szczególności w bazach transportowych, służbach pogotowia, wojsku itd.
  2. MDM – prostowniki do ładowania akumulatorów o większych pojemnościach. Optymalne dla akumulatorów w przedziale od 80 do 460 Ah.
  3. MBM – prostowniki do ładowania akumulatorów o większych pojemnościach do 470 Ah i większych napięciach od 24 do 80 V. Stosowany głównie w wózkach widłowych, maszynach czyszczących itd.
  4. MWMprostowniki do ładowania akumulatorów o większych pojemnościach do 1000 Ah i większych napięciach od 24 do 80 V. Stosowany głównie w wózkach widłowych, maszynach czyszczących itd. Składa się z dwóch prostowników MBM pracujących równolegle z jednym sterownikiem mikroprocesorowym.
  5. MLM-2 – oryginalny projekt firmy SEMI. Prostownik zawierający 2 niezależne, odseparowane galwanicznie od siebie prostowniki w jednej obudowie!!! Prostowniki te są przeznaczone do niezależnego ładowania dwóch akumulatorów 12 V połączonych szeregowo lub oczywiście jednego lub dwóch akumulatorów niezależnie. Taki sposób ładowania akumulatorów pracujących w układach szeregowych znacznie przedłuża ich żywotność. Dokładny opis tego rozwiązania zawarto w zakładce „Prostowniki dla napięcia 24 V”.
  6. MLM-4 do 10 – wersje konstrukcyjne prostownika MLM-2 służące do niezależnego ładowania od 4 do 10 szt. akumulatorów 12 V. Prostowniki te są bardzo popularne w dużych hurtowniach akumulatorów, bazach transportowych, wojsku, czyli wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność ładowania dużych ilości akumulatorów.
  7. MSM-2 – prostownik stanowi pomniejszoną wersję prostownika MLM-2 i został zaprojektowany specjalnie dla jednego z czołowych producentów ambulansów medycznych, które eksportowane są do wielu krajów świata na wszystkich kontynentach. Możemy się pochwalić, że ten typ w ilości około 600 szt. pracuje w Hong Kongu w skrajnych warunkach klimatycznych, czyli temperaturze powietrza około 40 °C i wilgotności 100 %.
  8. MSM-3 – wersja MSM-2 służąca do ładowania trzech akumulatorów jednocześnie !!! Została zaprojektowana specjalnie dla jednego z czołowych producentów ambulansów medycznych, które eksportowane są do wielu krajów świata na wszystkich kontynentach.
  9. STM-12 – prostownik rozruchowy 12 V typu „matka” z własnym akumulatorem rozruchowym w jednej obudowie. Produkujemy 3 wersje: jedna z wbudowanym akumulatorem typu OPTIMA BATTERIES produkcji Varty z ogniwami spiralnymi. Ponieważ akumulatory spiralne charakteryzują się bardzo małą opornością wewnętrzną około 0,005 oma, wersja ta zapewnia prąd rozruchu rzędu 1000 A! Wersja druga ma wbudowany akumulator polskiej produkcji z firmy ZAP Piastów o pojemności 52 Ah z prądem rozruchu rzędu 500-600 A. Wersja trzecia nie posiada żadnego akumulatora. Każdy użytkownik może zainstalować sobie dowolny akumulator o pojemności około 50 Ah. Prostownik przeznaczony do szybkiego uruchamiania pojazdów z instalacją 12 V z wyładowanymi lub uszkodzonymi akumulatorami np. w bazach transportowych, komisach samochodowych itd.
  10. STM-24 – prostownik rozruchowy 24 V (2×12 V) typu „matka” z dwoma własnymi akumulatorami rozruchowymi w jednej obudowie umieszczonej na ręcznym wózku transportowym. Produkujemy 3 wersje: jedna z wbudowanym akumulatorem typu OPTIMA BATTERIES produkcji Varty z ogniwami spiralnymi. Ponieważ akumulatory spiralne charakteryzują się bardzo małą opornością wewnętrzną około 0,005 oma, wersja ta zapewnia prąd rozruchu rzędu 1000 A zarówno dla napięcia 12 jak i 24 V ! Wersja druga ma wbudowany akumulator polskiej produkcji z firmy ZAP Piastów o pojemności 52 Ah z prądem rozruchu rzędu 500-600 A. Wersja trzecia nie posiada żadnego akumulatora. Każdy użytkownik może zainstalować sobie dowolny akumulator o pojemności około 50 Ah. Prostownik przeznaczony do szybkiego uruchamiania pojazdów 24 V lub 12 V z wyładowanymi lub uszkodzonymi akumulatorami np. w bazach transportowych, komisach samochodowych itd.
  11. MSW – prostownik z regulacją pojemności ładowanego akumulatora. Cechą wyróżniającą to urządzenie jest zamontowany wyświetlacz, za pomocą którego odbywa się ustawianie parametrów potrzebnych do naładowania konkretnego akumulatora. Przed rozpoczęciem pracy należy podać prostownikowi, przy pomocy klawiszy na panelu czołowym,  pojemność ładowanego akumulatora oraz jego rodzaj (standardowy czy Gel – żelowy). Na wyświetlaczu można wyświetlić aktualne wartości napięcia (V), oraz prądu (A) ładowania akumulatora. Diody sygnalizacyjne pracują podobnie jak w innych modelach naszych prostowników. Prostownik znajduje zastosowanie się w warsztatach samochodowych, bazach transportowych itd. wszędzie tam, gdzie trzeba ładować akumulatory o bardzo dużym zakresie pojemności od 5 do 250 Ah. w prostowniku tym stosujemy mikroprocesor 32-bitowy.
  12. MSI – bardzo rozbudowana wersja prostownika MSW. Do standardowych możliwości ustawiania pojemności ładowanego akumulatora dodano możliwość rejestracji przebiegu ładowania akumulatora (napięcie, prąd, temperatura radiatora, temperatura transformatora, rodzaj akumulatora, czas ładowania) i zapisywania go w pamięci mikroprocesora z możliwością kopiowania w formacie .csv na dowolny komputer z programem typu Excel. Oczywiście z pulpitu komputera można zmieniać parametry akumulatora, czyli pojemność i jego rodzaj. Do komunikacji prostownika z komputerem służy gniazdo USB na panelu czołowym. Przy jego pomocy można też wgrywać aktualne oprogramowanie mikroprocesora. Prostowniki te można również łączyć w zestawy (do 30 sztuk) przy pomocy złącza RJ35 (internetowego) i sterować całym zestawem z ekrany komputera. Prostowniki te nie mają żadnego odpowiednika w tej grupie cenowej. Prostownik znajduje zastosowanie się w warsztatach samochodowych, bazach transportowych itd. wszędzie tam, gdzie trzeba ładować akumulatory o bardzo dużym zakresie pojemności od 5 do 250 Ah. w prostowniku tym stosujemy mikroprocesor 32-bitowy.
  13. INNE – firma nasza produkuje również prostowniki o parametrach dostosowanych do indywidualnych wymagań zamawiających. Przykłady takich prostowników są przedstawione w zakładce „Prostowniki specjalistyczne” w „SKLEPIE”. Ostatnim dużym osiągnięciem jest wykonanie zestawu dwóch prostowników 12 V pracujących w układzie 24 V dla jednego z czołowych producentów polskich autobusów miejskich. W przygotowaniu jest zestaw do ładowania akumulatorów pojazdów bojowych dla Wojska Polskiego.

Nasze prostowniki są wykonywanie wyłącznie na zamówienie. Poza kilkoma typami najbardziej popularnych prostowników MTM, nie mamy „na magazynie” żadnych innych prostowników. Tym niemniej czas realizacji „standardowego” zamówienia nie przekracza jednego tygodnia. Konstrukcja wszystkich prostowników jest w maksymalnym stopniu zunifikowana. Używamy 3 typów płytek drukowanych, 10 typów obudów metalowych i 15 typów transformatorów. Pozwala to na obniżenie zapasów (i kosztów) magazynowych i skrócenie czasu realizacji dostawy. Oczywiście terminy dostaw prostowników nietypowych i w większej ilości są ustalane indywidualnie z zamawiającym.